Spirekor (SP)
Optagelseskriterier:
- Have en glæde og nysgerrighed ved at synge
Læringsmål:
- Kordisciplin – lære hvordan man går til kor:
- Sidde stille på stol i korstilling
- Kunne lytte og være opmærksom
- Kan synge rent
- Synge på solmisationstegn (kaldes solfa – et musiksprog)
- Do – re – mi – fa – so – la – ti – do!
- Synge kanons og lette overstemmer på solfa
- Introduceres til klangen legato og dynamik
- Kunne tale om udtryk i musik og tekst
- Lære rytmer på rytmesprog
- Kunne gå i puls og grundtrin
- Kunne indgå i korfællesskabet
- Optræde til fælleskoncerter samt små familiekoncerter
Juniorkor (JU)
Optagelseskriterier:
- Have en glæde og nysgerrighed ved at synge
- Kordisciplin (se punkt under Spirekors læringsmål)
Læringsmål (udbygning og fortsættelse af læringsmål fra Spirekor):
- Træne og udvide ambitus samt synge med en sund stemme
- Kunne synge flerstemmigt
- Solfa og rytmelære
- Kunne orientere sig i et nodebillede samt tekst
- Kunne koncentrere sig
- Lære om musikopbygning, fraser m.m.
- Synge på andre sprog end dansk
- Optræde til fælleskoncerter, små familiekoncerter samt ved få gudstjenester om året
- Kunne indgå i korfællesskabet og blive ”onkel” for nye sanger i Juniorkor samt Spirekor
Koncertkor (KO)
Optagelseskriterier:
- Kordisciplin (sidde stille, kunne modtage en besked samt sidde i korstilling)
- Skal kunne imitere lettere fraser
- Skal kunne orientere sig grundlæggende i et nodebillede
- Har grundlæggende forståelse for solfa og tonehøjder
- Har en moden koncentration
- Skal kunne indgå i to-stemmige sammenhænge
- Skal kunne synge legato og med mikset stemme
Korprøverne bygger på erfaringen fra spire- og juniorkor og tilføjer:
- Vi styrker drengens forståelse for sin egen stemme
- Drengene lærer at synge 3- og 4-stemmigt
- Drengene lærer at følge en dirigent mht. tempo, styrke og generel stemning
- Vi udbygger drenges viden om musikhistorie og teori
- Vi øver sologrupper
- Være ”onkel” for sanger i Juniorkoret og nye i Koncertkoret